ATÖLYE
2013, 3-chanel video installation, 09:30 min loop, colour, sound
Sound: Marcel Martin
Postproduction: Stefan Demming
The work examines the question if the atmosphere of a place can be transferred to another. In the exhibition the visitor enters a dark space. A fugitive spotlight lightens the walls and reveals a multitude of diverse gipsom elements. One has the impression to stand in an archive of stucco decor. But when getting closer to the walls, the visitor realizes that the spotlight is a trompe-l’oeil and that in fact it is a projected video. The film was shot in a traditional armenian-turkish workshop for gipsom elements in Istanbul. This place is the historical memory of the town as a multitude of elements of well known buildings mingle here in an eclectic way. As most of the fragments are in a european rococo or belle epoque style, the video gives no information about the geographical situation of this workshop. Rather it is the atmospheric sound recorded on site, giving the viewer a clue about the geographical context. One can hear somebody walking through the space, opening a window, it rains, a muezzin calls for prayer, a ship is ringing its horn. When in the ballet-school next door someone starts to play Mozart’s “Rondo alla Turca” it becomes an emblematic moment, entangling western orientalism and the ottoman version of rococo.
Die Arbeit geht der Frage nach, ob man die Atmosphäre eines Raumes einfangen, und in einen andern übertragen kann. Der Besucher betritt einen dunklen Raum, in dem das Licht eines Scheinwerfers über die Wände gleitet. Im flüchtigen Kegel des Lichts werden Stuckfragmente sichtbar. Man meint in einem Archiv für Stuckdekor zu stehen. Tritt man jedoch näher heran, stellt man fest, dass der Lichtkegel eine Videoprojektion ist und sich hinter dem Schwarz kein weiterer Raum befindet. Der Film entstand in einem traditionellen armenisch-türkischem Stuckaterubetrieb in Istanbul. Dieser Ort ist Stadtgeschichte, denn er vereint auf eklektische Art und Weise eine Vielzahl von Originalfragmenten berühmter istanbuler Bauten. Während viele Dekorelemente im Stil des europäischen Rococo oder der Belle Epoque gehalten werden und kaum die Lage des Ortes entschlüsseln, gibt der atmosphärische Klang der Videoinstallation darüber Aufschluss. Jemand läuft auf knarrenden Dielen, öffnet ein Fenster, man hört einen Muezzin, es regnet, ein Schiffshorn erklingt. In der benachbarten Balettschule erklingt Mozarts “Türkischer Marsch”, das nun westlichen Orientalismus und türkischen Rokoko in unmittelbaren Bezug zu einander stellt.